Jak posílit myšlenky ve vaší prezentaci a získat publikum (1/2)

myšlenky

„Ženy dokáží provádět více činností v jeden okamžik.“ „Když budu pracovat na více úkolech zároveň, více toho stihnu a ušetřím čas.“

Slýcháváte čas od času věty podobné těmto?  Obě věty patří pouze mezi velké fámy.

Proč?

V případě, kdy děláte více věcí najednou nebo se naopak nudíte, vaše myšlenky jsou různě rozlétané a pro mozek je tato situace nepříjemná. Naopak, když se soustředíte pouze na jednu jedinou činnost, vaše myšlenky putují jedním směrem jako po proudu řeky – všechny k jednomu velkému cíli – vašemu úkolu. Tento stav se nazývá flow. Poznáte ho podle toho, že jste do danné činosti tak zabraní, že úplně ztratíte pojem o čase a přestanete vnímat okolí. Jedná se o nejproduktivnější čas práce.

myšlenky                           Zdroj: Ivo Toman – Debordelizace hlavy    

Pojďme tohoto poznatku využít v praxi a ulehčit mozkovou námahu i našim posluchačům.

Hlavním nástrojem, který nám toho pomůže docílit, je jednoduchost.

Proud myšlenek na vašich slajdech – proudí správně?

Jako první otázku u každého slajdu se zeptejte sami sebe – Co má posluchači tento slajd přinést? Každý slajd by měl obsahovat právě jednu myšlenku!

Pojďme společně nahlédnout na první ukázku:

slajd

Kam má směrovat naše pozornost v tomto případě? Máme si to přečíst? Máme poslouchat a předpokládat, že text je jen opora pro prezentujícího? Nebo máme stihnout obojí – i poslouchat i číst?

Do prezentace umístěte maximálně 5 jednoduchých bodů. Tyto body budou tvořit kostru, kterou budete postupně obalovat vašimi zkušenostmi a odbornými znalostmi při výkladu.

Na jednom školení PowerPointu jsem se setkal s námitkou:

„No jo, ale já nemůžu napsat jen pár odrážek, jelikož posluchači pak prezentaci obdrží, aby se k probíraným záležitostem mohli znovu vrátit.“

V tom případě mohu doporučit vytvořit jednu prezentaci pro účastníky (podrobnější), kterou mohou mít na stole vytištěnou před sebou a druhou stručnou pro samotný výklad. Rozhodně nesmí být slajdy plné textu jako v tomto případě.

Pokud dáváte posluchačům materiály, doporučuji s předstihem, aby vás v průběhu prezentace nerušilo suverénní listování zvědavějších účastníků.

 

O něco lepší ukázka:

tabulka

Takhle už by ale slajd mohl vypadat, ne? Je to lepší, než předchozí případ. Jenže opět – spousta strohých informací. Nebo opravdu je možné si to zapamatovat?

???

Lépe bychom si mohli s tímto slajdem poradit vypíchnutím dvou nejdůležitějších kladů a záporů a poskytnout odkaz na kompletní tabulku.

Případně alespoň prokládat nějakými vizuálními objekty – obrázky a grafy. Tato tabulka graficky vyhlíží velmi přehledně, ale hodí se spíše do skript než na slajd.

 

Do třetice všeho…nejpřínosnějšího

slide1                        slide2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Máme tu poslední ukázky z některých profesionálních prezentací. Obě schémata vyhlíží velice promyšleně a ukázkově…jenže!

Vysvětleme si to na příkladu. Představte si, že vám někdo chce ukázat Českou republiku. Můžete si vybrat ze dvou způsobů. Může vám dát mapu do ruky a začít popisovat. Nebo připraví více různých navazujících map. Nejdříve vám ukáže mapu okresu, kde bydlíte, představí nejbližší okolí. Potom ukáže sousední okresy, jak vypadá kraj, pod který spadáte. Následně ukáže některá důležitá města a zbytek krajů. A na závěr vám představí celou mapu, abyste si jednotlivé kousky mohli zařadit.

Ze kterého postupu si více zapamatujete?

???

Pojďme tyto myšlenky spojit s našimi slajdy. Použití celých schémat na jeden slajd, jako je tomu v našich dvou ukázkách, lze efektivně využít pouze v těchto případech –

  1. Pro posluchače se jedná již o známější věc a jenom si potřebují danou záležitost lépe představit.
  2. Posluchači měli čas, aby se mohli trochu v diagramu zorientovat, zapřemýšlet nad ním.

Pokud není ani jeden ze zmíněných bodů platný, pak na slajdu je spousta myšlenek a posluchače to může zmást.

Pojďme tedy tu spoustu myšlenek rozdělit – rozdělit do několika slajdů. Můžeme k tomu užít jeden ze dvou jednoduchých principů:

  1. Představíte nejdříve jednotlivé části kousek po kousku. Následně odhalíte celé schéma, aby si každý posluchač mohl jednotlivé kousky pospojovat pomocí mozkových závitů.
  2. Využít flipchart nebo tabuli a kreslit schéma spolu s účastníky. Účastníci vidí, jak se schéma vytváří a mnohem více si zafixují podstatu a principy. Tato možnost je velmi doporučována psychology.

Je třeba uvážit časové možnosti a vybrat pro vás vhodnější metodu.

Dělejte věci jednoduše. Posluchači to ocení.

Proč se v prezentacích Steva Jobse často objevuje pouze jeden obrázek nebo věta přes celý slajd?

Držel se jednoho velmi úderného pravidla – jeden slajd = jedna myšlenka.

 

Já a nebo prezentace – kdo má mít více pozornosti? Je to skoro boj o přežití a když zvolíte špatně, myšlenky z vaší prezentace se začnou rozplývat v prostoru. Jak dodat naší prezentaci dynamiku a zabránit stereotypům? Jaké doplňky skrývá PowerPoint a jak mohou oživit výklad? Těmito tématy se budeme zabývat v příštím díle….. :)