Lékařská strategie vyučování

doktor

Co mají společného lékaři a vyučující? Je až neuvěřitelné, že tato 2 povolání k sobě mají velmi blízko. Jak užít strategii nejlepších lékařů ve vaší výuce? Pojďme se na to podívat…

Jak vypadá ideální lékař?
???
Nejedná se o otázku, která se běžně řeší mezi lidmi. Jak vypadá ideální partner nebo ideální šéf – to je otázka, nad kterou každý minimálně jednou přemýšlel. Vybrat ideálního lékaře nám ale může prodloužit život.

Nastíním zde své představy: Lékař přistupuje ke každému pacientovi individuálně. Zajímá se o jeho životní styl, o jeho stravu a o to, jak se ve svém těle cítí. Není umění léčit rány na těle a nemoci, které už vzniknou. Umění je zastihnout včas impulz a najít metodu, která nemoci zabrání. Řekněme, že se občas po ránu necítíte dobře, jste zesláblí a tento pocit svás následně doprovazí po zbytek dne. A lékař by vám na to řekl: „Pane, je potřebné přidat více pohybu, chodit na procházky, občas si jít zasportovat a začít jíst více ovoce, tady vám napíšu vitamínové tablety. Dělejte také dechová cvičení a pravidelně odpočívejte…“

Ouhaaaa – řeknu rovnou, že bych se do toho trochu zamotal a nevěděl bych co mám tedy vlastně dělat. Čím je nejlepší začít? Jak poznám jestli to dělám správně?
A to nejdůležitější: Co konkrétně mám provádět v jednotlivých dnech?

 

Zkuste to porovnat s touto diagnózou:

„Pane Novák, můžete mi trochu podrobněji popsat, které dny se vám tyto potíže vyskytují? Provádíte v předvečer nějakou náročnou činnost? Jak vypadá vaše ráno – jak startujete den?

První krok = definuj problém, současný stav.

Zkoušel jste už najít nějaké řešení?“ – Pokud poví, že ano, zeptat se ho, jaké z toho měl pocity, jak se mu řešení dařilo, jestli poznal nějaké zlepšení….

Druhý krok = zjisti pacientovo řešení.

„Pane Novák, zavřete chvilku oči a zkuste si představit, že ráno vstáváte – žádná bolest, protahujete se a cítíte, že to jde pohodlně, jste plný síly a vitality…“
„Jaký to je pocit? Láká vás, aby tento pocit se proměnil ve skutečnost?“

Třetí krok = podpoř jeho motivaci a jeho PROČ.

L: „Pane Novák, z toho co jste mi řekl, jsem postřehl, že nejíte moc ovoce, je tomu tak?“
P: „No, velmi málo.“
L: „Chutná vám některé ovoce?“
P: Docela mám rád papriky….pak ještě mrkev, ale ta se mi špatně kouše, jelikož mám problémy se zuby…“

L: „Výborně – paprika má spoustu vitamínu C, který zpevňuje vaše zdraví. A napadá mě, měl jste už někdy mrkvovou šťávu? Všemi lékaři je uznávaná jako posilovač celého organismu. A k energii pomůže pořádná sacharidová snídaně……

pane Novák, dám vám na tento týden jídelníček, kde máte napsáno, co konkrétně a ve kterou dobu jíst. Zvolte si 3 dny v týdnu, kdy před spaním půjdete na lehkou procházku. Dám vám vitamínové tablety – které budete brát každé ráno, které vám bude nevolno, když ráno vstáváte, vstaňte o pár minut dřív, v klidu trochu rozhýbejte tělo.“

Čtvrtý krok – stavějte řešení – nejlépe společně.

Pátý krok – Ověřuj si, že tvému řešení rozumí, že je pro něj přijatelné.

A ten nejdůležitější krok, na který nesmíte nikdy zapomenout – neustále tvořit poznámky z pacientovy řeči!!!

Pacient půjde do akce, ale možná by bylo dobré vědět, jak se mu daří, jestli třeba není v jídelníčku potravina, která mu nesedne, jestli dochází ke zlepšení nebo jestli ještě pořád břicho pobolívá….Domluvme se tedy na další schůzku.

Šestý krok – plán dalšího setkání.

Tak co na to říkáte? MOžná jste se v tomto článku obohatili i o znalosti zdravého životního stylu nebo jste začali přemýšlet o změně lékaře.To ale není cílem článku.

Přesně tuto metodu, ktrou jsme si ukázali na lekáři, můžete uplatnit ve své výuce. Nejlépe se hodí pro individuální výuku nebo doučování. Zkuste popřemýšlet nad tímto způsobem. V příštím díle vám ukážu konkrétní příklad, jak tuto metodu využít při výuce. Tak se na vás těším v dalším článku pacienti!